Stephan Paus – Kerkelijke
administraties |
||||||||||||||
m f e |
06 106 989 62 0842 221 970 |
|
|
KvK BTW |
0110.5102 NL0837.42.256.B01 |
|||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
|
||||||||||||||
Verantwoord financieel beheer voor uw parochie
kan een hele klus zijn. Het voeren van een financiële administratie, het
opstellen van de jaarlijkse Rekening & Verantwoording en de begroting,
het terugvragen van energiebelasting, een verantwoord beheer van de
geldstromen, een eventuele loon- en BTW-administratie
en de daarbij behorende aangiften, vragen voortdurende aandacht en een
specifieke expertise die continu onderhoud vereist. Daarnaast spelen
regelmatig zaken als verzekeringen van bestuur en vrijwilligers, van gebouwen
en de inventaris, vergunningen, verhuur van de parochiezaal,
reproductiefaciliteiten en kantoorvoorzieningen. Veel parochies hebben de zorg voor enkele van
die zaken uitbesteed aan verschillende dienstverleners. Dienstverleners die
ieder voor zich ongetwijfeld zorgvuldig en bekwaam de belangen van uw
parochie behartigen op hun specifieke terrein. Toch kan het voorkomen dat zij
minder aandacht hebben voor de specifieke problemen waarmee U als bestuurder
van een parochie wordt geconfronteerd, omdat hun klantenkring zich voor een
groot deel op heel andere terreinen dan de uwe beweegt. Ook bestaat het
gevaar dat de voor U belangrijke vraagstukken minder of zelfs niet in hun
onderlinge samenhang worden benaderd. |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
Misschien hebben bovenstaande overwegingen al
eens door uw hoofd gespeeld. Misschien denkt U eraan om de dagelijkse zorg
voor uw taken geheel of gedeeltelijk uit te besteden. Misschien ook hebt U dat al gedaan voor een aantal taken en hebt U
behoefte aan meer coördinatie en afstemming. |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
In al die gevallen kunt
U mij inschakelen. U verzekert zich daardoor van professionele zorg voor de
diensten die U uitbesteedt. Naast de onverdeelde aandacht voor de belangen
van uw parochie, beschikt U daarmee tevens over een adviseur die in àl uw financiële zaken is ingevoerd en de onderlinge
samenhang daarin doorziet. |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
Wat kan ik voor U doen? |
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
De
basis voor een verantwoord beheer en een weloverwogen beleid wordt uiteraard
gevormd door de boekhouding van de parochie: |
||||||||||||||
○ |
Boeken van alle transacties en geldstromen,
inclusief een eventuele BTW-administratie,
loonadministratie en de administratie van de begraafplaats. |
|||||||||||||
○ |
Opstellen
van Rekening & Verantwoording volgens de normen van uw bisdom. |
|||||||||||||
○ |
Zorg
dragen voor de archivering van alle financiële stukken. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Wat levert U dat op als ik dit voor U doe? |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
○ |
Tijdige rapportage in het
kader van Rekening & Verantwoording aan uw bisdom, dus ruim voor 1 mei. |
|||||||||||||
○ |
Correcte en tijdige kwartaal- en
halfjaarrapportages op uw verzoek. |
|||||||||||||
○ |
Tijdige aanvraag tot teruggave energiebelasting
en zelfs met terugwerkende kracht over achterliggende jaren. |
|||||||||||||
○ |
Continue beschikking over de actuele cijfers,
doordat ik een computerboekhouding voer, terwijl u bent verlost van de
bijkomende kosten van en zorg voor, data-opslag,
computer en software. |
|||||||||||||
○ |
Rapportages over de voortgang van de Actie
Kerkbalans: hoeveel parochianen doen er mee, betaalt men wat men heeft
toegezegd enz. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Wat kan ik nog meer voor U doen? |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
○ |
Doordat ik op de hoogte ben van uw
uitgavenpatroon, kan ik in veel gevallen kosten besparende en opbrengsten
genererende adviezen verstrekken. U kunt daarbij denken aan zaken als
liquiditeitsbeheer (betalingsverkeer, kas, collectes, rekening courant),
inkoop van drukwerk en papier, kantoorapparatuur en telecommunicatie,
eventueel aanvragen van BTW-plicht bij verhuur. |
|||||||||||||
○ |
Adviseren over een passende en doeltreffende
aanpak van de Actie Kerkbalans. |
|||||||||||||
○ |
Wegwerken administratieve achterstanden. |
|||||||||||||
○ |
(Opnieuw) opzetten van uw administratie. |
|||||||||||||
○ |
Begrotingsadviezen en waar nodig opstellen van
de begroting(en). |
|||||||||||||
○ |
Samenvoegen administraties van fuserende
parochies. |
|||||||||||||
○ |
Contacten met subsidiërende en toezichthoudende
instanties. |
|||||||||||||
○ |
Teruggave Dividendbelasting verzorgen. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Hoeveel bedraagt uw investering? |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Ik
ben gespecialiseerd in parochiële administraties. Daardoor kan ik het werk in
minder uren en dus goedkoper doen dan bureaus die zich richten op een beperkt
aantal financiële aspecten van allerlei typen organisaties. Veelal blijkt dat
uw investering wordt terugverdiend door toepassing van kostenbesparend
advies. De
ene parochie zal de voorkeur geven aan een vast bedrag per maand, een andere
zal liever betalen naar de hoeveelheid feitelijk verzet werk. Over de
invulling die U het beste past, treed ik graag in overleg. |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Ik hanteer daarbij een aantal uitgangspunten: |
||||||||||||||
○ |
Reiskosten, reistijd, materialen (rapportage,
archivering) en periodiek overleg breng ik niet in rekening. |
|||||||||||||
○ |
Over mijn diensten ben ik 19% BTW verschuldigd
aan de Belastingdienst; deze breng ik bij mijn klanten in rekening. |
|||||||||||||
○ |
Mijn tarief bedraagt € 0,80 per boekregel, exclusief 19% BTW. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
Uiteraard geschieden alle werkzaamheden volgens
de wettelijke normen en de diocesane voorschriften en richtlijnen. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Wie ben ik? |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Als betrokken rooms-katholiek en jarenlange
vrijwilliger bij De Krijtberg in Amsterdam (kerk van de H. Franciscus Xaverius), ken ik de RK wereld van binnenuit. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Voor het verrichte werk kan ik over uitgebreide
referenties beschikken. Op uw verzoek kan ik U met de betreffende personen in
contact brengen. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Sinds 2004 ben ik als zelfstandig adviseur
werkzaam. Na het HEAO ben ik achtereenvolgens ruim twintig
jaar werkzaam geweest op het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(o.a. als beleidsmedewerker Algemeen Economisch en Inkomensbeleid) en als consultant
bij ICT-projecten in not for profit organisaties (o.a. NS en GAK/UWV). |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Voor een vrijblijvend en oriënterend gesprek kunt U contact met mij opnemen. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tijdens vakanties ben ik altijd telefonisch
bereikbaar. Afwezigheid wegens vakantie vermeld ik altijd
tijdig op deze website. |
||||||||||||||